Selasa, 27 September 2011

.:: ANTARA AKU, DIA & SUP ::.


Siapa kata pkr susah x boleh jd mudah..bagi Allah ssgl2 nya mudah..

ini cerita antra aku n suami n sup..

aku pnh tanya sblm kawen dlu : "mknn apa yg dia x suka mkn??"

dia jwb : "mknn yg berkuah mcm laksa, mee/bihun/ kuewtiow sup ker, kari ka, tomyam ker apa ka yg berkuah" (dlm hati aku:"ape????? org kedah x mkn laksa???..adusss..aku dh la hantu laksa..)

1thn kawen, masuk 2thn dh dkt 3thn...

wlupn aku tau dia x suka..aku masak gk tomyam la..sup la..hehehe.(mane blh thn woo hr2 gulai kari gulai kari..mau trbakar perut cm gini)

smlm skali lg aku buat bihun sup..(tlg la..dh lama teringin tau)..tetiba suami ku kata: "jgn lupa smbl kicap nya sekali"...

aaiiikkkk...tetiba suami aku ni..wah wah wah..alamat hujan la petang ni (ni peribahasa ummi aku klu tetiba pkr luar biasa brlaku)...

lps together2 pg pasar beli2 brg2..together2 masak..mlm tu ktorg pn mkn (pose time ni)...pastukan konon2nya lps isyak aku nk mengulang la kn..almaklumla..mkn bihun sup bkn kenyang mana..

hmm..mcm nk pitam aku tgk..sup ayam tu blh hbs sblm aku mengulang kali kedua...ish ish ish (mcm surutnya tsunami..tggl bwg,serai,kayu manis jer)

bila aku intai2 jer suami aku kt dpn..dia tgh maratah sup dgn smbl kicap (feveret dia katanya)..hitam pekat kuah dia..eee..xpedas ke??..

bila dia prsn aku intai dia..tersengih2 la mcm org bersalah..aku pn senyum perli dlm hati (kata x mkn sup)..dia pulak mcm phm2 jer hati aku berkata2.."sedap la yang"...hehehe..trs xjd marah dh..kene puji punye pasal..(cis..x ikhlas aku ni)..

cons yg aku nk bgtau..

  • setiap pkr blh berubah..x mustahil lgsung bg Allah..kita yg selalu pikir negatif pd psgn kita..
  • pd psgn yg kt luar sana..klu boleh masak la sndiri utk suami n ank2 kita..wlupn kita ni nk pndai mana tp cuba gk..sbb air tgn seorg isteri+ibu akn mengubah kehidupan family kita..dgn izin Allah..
  • jgn lupa amalkan doa, adab n zikir sms masak..(nnti aku share doa,adab n zikir memasak k..tgguuu)
  • jgn biasakan beli kt luar sana sbb amalan,sifat n hati org yg memasak akn mmpengaruhi mknn yg di masak..bygkn klu org yg masak tu x jg solat, xjg tgkh laku dgn Allah..mcmane masakan nya nnti?? n bygkn je la kita+anak2 yg mkn mknn tu..pastu jgn heran knp anak2 skrg x taat prnth Allah,Rasul n derhaka kpd ibubapa..suami isteri pn dh x hormat psgn msg2 n plg kita takut semua ahli keluarga x taat perinth Allah n Rasulullah..na'uzubillah..
insyaAllah..yakinlah wahai ibu2 n isteri d luar sana..masakan dr tgnmu akn mengubah suami+anak2 mu mnjadi insan soleh+solehah yg taat perintah Allah..doa la byk2 mg Allah beri hdyh pd keluarga semua..

Tiada ulasan: